Hardlopen en hooikoorts: lees hier hoe!

Als de temperaturen buiten weer aangenaam zijn, is hardlopen een populaire bezigheid. Maar als je last hebt van hooikoorts, kan dit tijdens het hardlopen voor problemen zorgen.
Lees hieronder 10 tips.

  1. Draag een (zonne)bril om je ogen te beschermen
  2. Probeer droge, warme en winderige dagen te vermijden. Tijdens deze dagen zijn er meer pollen in de lucht aanwezig.
  3. Loop hard in de ochtend (behalve als je op het platteland woont, hier is de pollenconcentratie in de ochtend juist het hoogst) of na een regenbui.
  4. Kies je hardlooplocatie verstandig uit. Hardlopen langs de kust of in de bergen is het gunstigst. Hier zijn minder pollen in de lucht aanwezig.
  5. Was je hardloopkleding direct nadat je hebt hardgelopen. Pollen hechten zich aan kleding.
  6. Raadpleeg je (huis)arts als de medicijnen die je gebruikt niet afdoende helpen.
  7. Neem na het hardlopen voldoende rust om je weerstand op peil te laten komen.
  8. Voorkom prikkels zoals tocht, afkoeling, parfum, chloor, tabaksrook en temperatuurwisselingen.
  9. Check de pollenkalender online om te kijken welke dagen het gunstigst zijn.
  10. Zijn de hooikoortsklachten te erg om buiten te gaan hardlopen? Dan kan er altijd nog uitgeweken worden naar de loopband in de sportschool

Lees meer over de oorzaken, symptomen en behandelmogelijkheden van hooikoorts. 

Bron: Runningplus